Zioła na trawienie – jakie wybrać?

Zioła na trawienie

Wzdęcia, nudności, bóle żołądka… Znasz to? Jeśli tak, prawdopodobnie i ty zmagasz się z problemami z trawieniem. Cóż, do ich pojawienia się wcale nie potrzeba wiele: wystarczy popełnić  proste błędy dietetyczne. Na szczęście, istnieje kilka genialnych ziół, które pomogą ci się z nimi uporać. Poniżej podajemy listę tych, na które szczególnie warto zwrócić uwagę.

  • Mięta pieprzowa 

Mięta pieprzowa doskonale radzi sobie z zespołem jelita drażliwego. Wśród głównych jego objawów wymienia się m.in.: bóle brzucha, wzdęcia oraz gazy. W ich łagodzeniu świetnie sprawdzi się zawierający mentol olejek miętowy. Badania przeprowadzone w 2014 r. dowodzą, że łykanie kapsułek z zawartością tego składnika pomogło ponad 700 osobom ze schorzeniem jelit (1). Okazuje się, że mięta działa również rozkurczowo oraz ułatwia przyswajanie pokarmów.

  • Koper włoski

Pobudza perystaltykę jelit oraz wykazuje się działaniem wiatropędnym. Doskonale radzi sobie również zaparciami. Zbawienne działanie kopru włoskiego na jelita, dzięki wielu zawartym w nim związkom, potwierdziły m.in. badania opublikowane w International Journal of Food Sciences (2).  Ważne jest również to, że eliminuje on z jelita grubego toksyczne związki, które mogą przyczyniać się do nowotworów. Warto dodać, że niektóre, zawarte w nim oleje, stymulują produkcję soków trawiennych. 

  • Imbir

Spożywanie imbiru pozytywnie wpływa na przemianę materii, pobudza też wytwarzanie śliny i soków trawiennych. Co więcej, pomaga zwalczyć chroniczną niestrawność, czyli tzw. dyspepsję. Osoby z tym schorzeniem skarżą się na nawracające bóle oraz dyskomfort w okolicach żołądka. Główną przyczyną dyspepsji jest opóźnione opróżnianie żołądka, które można przyspieszyć właśnie przy pomocy imbiru (3). Warto dodać, że spożywanie tej rośliny łagodzi również nudności.

  • Kminek

Kminek to jedna z najczęściej stosowanych przypraw w przypadku niestrawności. Doskonale sprawdzi się on jako dodatek do ciężkostrawnych dań. Dlaczego? Głównie dlatego, że przyspiesza on trawienie, zwiększając aktywność różnych enzymów. Zawarty w nim olejek posiada właściwości rozkurczające, a przy tym stymuluje produkcję soków żołądkowych. Kminek przyczynia się również do uwalniania większej ilości żółci z wątroby, która powoduje lepsze trawienie tłuszczy oraz innych składników odżywczych (4).

  • Rumianek

Po rumianek warto sięgnąć wtedy, gdy pojawią się wzdęcia i gazy jelitowe. Doskonale radzi sobie on także i z innymi zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi. Łagodzi niestrawność oraz objawy refluksu żołądkowego. Wystarczy wypić herbatkę z rumianku, aby wspomóc walkę ze zgagą, bólami brzucha oraz biegunką. Co ciekawe, działanie rumianku w dużej mierze wynika z właściwości relaksujących: uspokojony umysł dużo lepiej radzi sobie z problemami układu trawiennego (5). Rumianek sprawdza się również u kobiet w ciąży, rozluźniając przewód pokarmowy oraz łagodząc nudności.